Wolt on kotimainen ruoan kotiinkuljetuspalvelu, jolla ihmiset voivat tilata ruokaa kotiin tai mukaan yli 600 ravintolasta älypuhelinsovelluksen avulla. Se, mikä yhtiön kuitenkin erottaa edukseen kilpailijoistaan, on aito kiinnostus käydä keskustelua käyttäjien kanssa, mikä on huomioitu paitsi asiakkaiden myös ammattilaisten keskuudessa. Yhtiö kuvasi vuoden 2016 Grand One -kilpailuvauksessaan omaa sosiaalisen median strategiaansa seuraavasti:
”Halusimme olla sosiaalisessa mediassa läsnä tavalla, joka ei pohjaa yksittäisille kampanjoille, maksetuille tykkäyksille, julkkiksille tai kilpailuille. Sen sijaan presenssi perustuu sille, että jokaiseen asiakkaaseen suhtaudutaan ystävänä. Woltissa aloitettiin some-tekeminen ei yrityksenä vaan yksittäisinä ihmisinä, päätettiin vastata jokaiseen asiakaspalautteeseen minuuteissa ja vaihdettiin copy–paste-vastaukset meemikuviin ja ilmaisten ämpärien jakamiseen. Puolessa vuodessa yli 50 000 Woltin käyttäjää on suositellut palvelua ystävilleen, heistä peräti kolmasosa yrityksen tekemisestä välittyvän hyvän meiningin vuoksi.”
Kyseinen tapa olla läsnä ja kommunikoida aidosti käyttäjien kanssa myös palkittiin vuonna 2016 ”Paras sosiaalisen median presenssi” – palkinnolla.
Woltin tapa kommunikoida ja luoda yhdessä yhtiön työntekijöiden ja käyttäjien kanssa aito ja keskusteleva yhteisö on jotain, mistä jokaisen yrityksen tulisi ottaa mallia. Wolt on aidosti hyödyntänyt suodattamattoman avointa kommunikaatiota erityisesti ”Wolt & Friends” -Facebook-ryhmässään, jossa on kirjan kirjoitushetkellä lähes 4 200 jäsentä. Ryhmästä on muodostunut yrityksen ja käyttäjien kesken aito yhteisö, jossa käydään avoimesti läpi palvelussa ilmenneitä ongelmia, pyydetään kommentteja palvelun kehittämisen tueksi ja nauretaan yhdessä avoimesti kömmähdyksille.
Woltin tapa keskustella käyttäjiensä kanssa luo aidosti tunteen aidosta välittämisestä, josta todisteena alla muutamia mainitsemisen arvoisia esimerkkejä.
Yhtiö jakaa säännöllisesti ilmaisia ”kredittejä” käyttäjille, joiden kuljetuksissa on ilmennyt jonkinlaisia haasteita, vaikka vika ei olisi Woltin päässä. Ystävänpäivänä Wolt mahdollisti sydämenmuotoisen suklaarasian tai kukkakimpun tilauksen kotiin tai työpaikalle, mikäli ystävänpäivälahja jäi viime tinkaan. Kun yhtiö avasi toimintansa maaliskuussa 2017 Espoossa, ryhmässä käynnistettiin kilpailu parhaimmasta mainoslauseesta. Paras ehdotus palkittiin 300 euron krediteillä ja kokosivun mainoskampanjalla espoolaisen Länsiväylä-lehden sivuilla. Wolt & Hanko Sushi tarjosivat naistenpäivän kunniaksi ilmaiset sushit vastasynnyttäneille äideille. Yhtiö kertoi kampanjastaan Facebook-ryhmässään näin:
Hyvää naistenpäivää! Wolt ja Hanko Sushi tarjoavat vastasynnyttäneille naisille maaliskuussa ilmaisen sushiaterian!
Tänään on naistenpäivä! Naisten suureksi kunniaksi tällaista: Moni raskaana oleva nainen välttelee raakaa kalaa. Tästä syystä odotuksen aikana ehtii kerääntyä hurja sushinhimo, ja tuoreet äidit raportoivat, että heti synnytyksen jälkeen tekee aivan sairaasti mieli nimenomaan – sushia. Wolt ja Hanko Sushi auttavat tuskaan. Tästä päivästä alkaen tarjoamme ilmaisen ison 14 kpl:een sushilajitelman jokaiselle äidille, joka synnyttää Helsingissä! Wolt tarjoaa kuljetuksen, Hanko Sushi tarjoaa sus-hit. Tarjous on voimassa 100 ensimmäiselle tuoreelle äidille tai maaliskuun loppuun saakka!
Homma toimii näin:
- Synnytä lapsi. Onnea!!!
- Tilaa mistä tahansa Helsingin Hanko Sushista 14 kappaleen sushilajitelma nimeltään: ”Äiti syö nyt sushia” (19,50 euroa).
- Postaa Facebookiin tai Instagramiin kuva, jossa näkyy onnellinen äiti ja sushilautanen. Käytä ainakin tagia #äitisyönytsushia ja halutessasi @woltapp. Onnea naiset ja äidit!
Vuoden 2017 palkitussa Grand One -kampanjassaaan yhtiö yhdisti voimansa mainostoimisto Bob the Robotin kanssa ja päätti tarjota Joulu-aterian kodittomille.
Grand One -kilpailukuvauksessa kampanjaa luonnehdittiin näin: ”Viikkoa ennen joulua 2016 mainostoimisto Bob the Robot ja ruokalähettipalvelu Wolt yhdistivät voimansa mahdollistaakseen jouluruoat mahdollisimman monelle kodittomalle. Woltiin perustettiin uusi ravintola, jossa ihmiset pystyivät tekemään pienen lahjoituksen, joka tuntui suurelta: ravintolasta sai ostaa kodittomalle yli 20 euron arvoisen jouluaterian vain viidellä eurolla.”
Woltin aito, välitön ja raflaava tyyli keskustella ja ideoida yhdessä yhteisönsä kanssa on omiaan sitouttamaan käyttäjät aidosti yhtiön positiivisiksi sanansaattajiksi. Yhtiön tapa osallistua myös yhteiskunnalliseen keskusteluun taas on omiaan vahvistamaan asiakasuskollisuutta ja halua asioida ihmisistä välittävän yhtiön kanssa.