Kuten kaikki varmasti tiedämme, yllättämällä asiakas positiivisesti voidaan pieninkin panoksin ylittää hänen odotuksensa ja saadaan parhaimmillaan aikaan positiivinen mielikuva yrityksestä asiakkaiden jakaessa positiivista kokemustaan eteenpäin kavereilleen. Yksi tälläinen esimerkki on Fazerin tapa hyödyntää sosiaalista mediaa yllättääkseen positiivisesti käyttäjiä erilaisin pienin arjen yllätyksin. Alla olevan kuvan esimerkissä Twitter-käyttäjä oli nähnyt unta Fazerin Sinisestä suklaalevystä, mutta oli harmikseen herännyt juuri, kun oli saanut suklaan käsiinsä.

Fazerin sometiimi huomasi tämän tviitin ja päätti printata käyttäjän statuksen saatteella ja laittaa hänen työosoitteeseensa tulemaan Fazerin Sininen suklaalevyn seuraavan viestin kera:

 

“Hei Janne,
Huomasimme Twitteristä, että olet nähnyt unta Fazerin Sinisestä.
Aina kannattaa uneksia. Maukkaita hetkiä!”

On sanomattakin selvää, että tällainen positiivinen yllätys saa vastaanottajan jakamaan kokemustaan edelleen. Sosiaalisen median kautta tämä tapaus päätyi myös tähän kirjaan loistavana esimerkkinä positiivisen yllätyksen voimasta. Tämä ei kuitenkaan suinkaan ole ainut kerta, kun Fazer on huomioinut ihmisiä positiivisesti ja tuonut iloisia yllätyksiä arjen keskelle. Toisessa esimerkissä yhtiö yhdessä markkinointitoimiston kanssa pistivät suffeliksi.


Kuva: Kaisa Lipponen, Neste. Kaisa sai Suffelia toimistolle piristämään päivää.

Fazer ja sisältömarkkinointiyhtiö Dagmar Stories päättivät kehitellä yhdessä kokonaisen positiivisen kampanjan yllättääkseen ihmisiä positiivisesti arjen kommellusten keskellä. Dagmar Stories kertoi kampanjasta kotisivuillaan 16.3.2017 näin:

Fazer ja Dagmar Stories ryhtyivät kääntämään harmittomia kömmähdyksiä ja epäonnen tapauksia positiiviseksi Suffeli-yllätyksen voimin. Käytännössä tiimimme etsi netistä – Twitteristä, Instagramista sekä uutissivustoilta – ihmisiä, joiden päivä ei ollut mennyt ihan putkeen ja ilahdutti heitä Suffeli-lähetyksillä. Tavoitteena oli tehdä Suffelin optimistinen olemus ihmisille tutuksi hauskalla tavalla. Ketään ei haluttu jättää tempauksen ulkopuolelle: paketin saattoi saada niin koti-isä Turusta kuin kansanedustaja Helsingistä.”

Tässä kampanjassa ja tällaisissa tempauksissa, joiden tavoitteena on ainoastaan piristää vastaanottajaa, on löydetty mielestämme se markkinoinnin syvin olemus.

Aito ihmisistä välittäminen on aina parasta markkinointia.

 

Kommentoi